Alla inlägg under mars 2012

Av Ellenor - 27 mars 2012 17:58

Idag hade jag helt glömt bort att jag hade en tis hos min Barnmorska för koll.

Hon ringde mig och sa "Men hej det är Elisabeth barnmorskan, är du på förlossningen?"... Första tanken var lite som "näe, borde jag?". Så tydligen hade vi tid för koll idag och inte på torsdagar som vi har haft genom hela graviditeten hittils. Hade skrivit upp rätt datum och allt också men jag hade nog mest tänkt torsdag hela tiden.

Så hon trodde väl att det hade varit på gång, men det var bara jag(tyvärr) som var strulig :-)

Tur var iaf att att hon hade en lucka direkt efter min tid så man kunde få gå på tiden.


och.................. *trumvirvel*................. bebisen är FIXERAD!! Hur bra som helst :-D


Ska uppdatera imorgon med en veckans bild, idag är man inte sitt bildskönaste jag direkt.

Men snart är vi på beräknat datum för bebis också, 2a april är det magiska datumet.

Så nu väntar vi mest och hoppas att vi inte går över, även om jag vet att det är vanligt :-)









Av Ellenor - 25 mars 2012 08:23

Den här videon är till er mamma & pappa, jag höll på skratta ihjäl mig då jag såg den :D


Av Ellenor - 24 mars 2012 09:30

Inge kul väder ute idag, små stormen känns de som här =/

Som vanligt är man uppe med tuppen, vaknade innan älsklings väckarklocka ringde imorse så man bara låg och väntade på att kliva upp.

Just nu skulle det kännas extremt konstigt att sova till t.ex 10:00, ungefär som halva dagen har försvunnit :-)

Men det är skönt att vakna och se att det är ljust ute, allting blir så pass mycke enklare!


Ska försöka hä mig ut lite senare, oavsett om det är 10 minuter eller mer så är det välbehövligt med friskluft.

Märkt dock att ju mer jag rör på mig desto mer svullnar man upp i fötter/ben, inte så väldans vackert men what to do!

Några stödstrumpor har jag inte införskaffat mig och tänker inte göra det heller nu när det inte är så länge kvar.

Tur man har en snäll sambo som masserat benen på¨mig innan jag ska sova på kvällarna, annars känns de som benen kommer springa iväg med mig då det kryper och har sig i dom :-)


Nej nu blir det Supernatural och lite kaffe!

Av Ellenor - 21 mars 2012 09:48

I måndags gick vi in i en ny vecka, det blir vecka 39(38+3).  Tyckte lillen skulle komma i mitten på mars men han behagade inte göra som mamma ville :-D Så nu går man mest hemma och väntar känns det som!

Igår var vi på sista föräldra träffen med, måste ändå säga att gång för gång så vart man mer positivt överraskad. Skönt att kunna bolla lite frågor och så.  Var om lite amning men sen även om tiden efter förlossningen.


Lite om tiden nu:

Barnet är ungefär 50 centimeter långt. Det har vuxit färdigt nu men kan fortsätta öka i vikt. Allt handlar nu om att förbereda sig på livet utanför din trygga mage. Barnet producerar fett för att klara sig i kylan utanför magen. Levern och hjärtat lagrar näring för att ta till vid syrebrist under förlossningen. Näringen hjälper även det nyfödda barnet att klara sig utan föda det första levnadsdygnet.


och en alldeles rykande dagsfärk tjockis-bild kommer här :-)

 

Av Ellenor - 17 mars 2012 17:39

Helt underbart väder det har varit idag, och igår för den delen :-)

Man blir alldeles lycklig i själen. Detn gör så himla mycket att få vara ute litegranna och njuta!

Den här dagen har spenderats en stund i kramfors hos Niklas pappa på en kaffetår och sedan har vi varit ute hos min mor och far och grillat lite vid sjön. Lövly :-)


I skrivande stund så står dessutom min respektive med skurmoppen i högsta hugg, städ mode hemma hos oss. Jag har bytt gardiner i vardagsrummet, dammtorkat och sen blir det operation sätta upp rullgardin i barnrummet så bäbis kan få det mörkt där sen med :-) Kan tilläggas jag kommer nog få sota sen för att ha varit så aktiv som jag har varit här hemma, men får man för sig att byta gardiner och fejja på så ska det ska på studs! Gärna igår också :-)


       


Av Ellenor - 15 mars 2012 13:40

Då har vi varit på BM besök också, alla värden såg bra ut <3

Men jag har nog en liten tjurskalle där inne som vägrar fixera sig, får hoppas han behagar göra det snart :-) Jag är ju lixom redo att träffa han nu, men han verkar ju trivas och vill stanna en stund till.


 

Av Ellenor - 14 mars 2012 09:19

Dåså, lika bra att slänga in bilderna på studs då man sitter vid dattan :-)


 


Och sen på min favvo Misse :-D

 


<3

Av Ellenor - 14 mars 2012 08:21

jahapp, i måndags dundrade vi in i en ny vecka då. Så nu är det vecka 38(37+2) idag.

Nu tycker jag han kan komma snart :-) Känns som det kommer bäbisar till höger och vänster vissa dagar, en riktig babyboom minsann!


Lite om vad som händer nu:


Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär sex procent föds före fullgågna 37 graviditetsveckor. Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men en forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj. Att barnet vuxit till en viss storlek samt om föregående fosterdel är fixerad eller inte har ingen direkt betydelse för när förlossningen sätts igång, men moderkakans livslängd spelar in.


Annars är det väl inte så himla mycke nytt att berätta, man är mest hemma på dagarna och tar det lilla lugnan. Skönt det också då jag jag verkligen inte orkar vara social eller hurtig på något vis. Det är ju lite synd egentligen då man för en gångs skulle har en MASSA tid. Men det är jag och soffan som är BFF nu ist ^^


Imorgon är det dags för nästa BM besök också, så då då håller vi alla tummar och tår att lillen har fixerat sig :-) och att allt annat ser bra ut naturligtvis!

Uppar lite senare idag med en rykande färsk tjockis-bild :-)


Presentation


Jobb, Graviditet & Familjen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards